تغذیه اسلامی

  • 1630
  • 1263 مرتبه
وقتی مضرات محصولات تراریخته در پشت نقاب ها پنهان می شوند.

وقتی مضرات محصولات تراریخته در پشت نقاب ها پنهان می شوند.

1395/05/23 12:30:25 ب.ظ

چرا باید محصولات تراریخته از کشورهای اروپایی که کشت و تولید این محصولات در کشور خود را ممنوع کرده‌اند، وارد ایران شود؛ مگر نه اینکه این ممنوعیت‌ها به خاطر عوارض بسیار خطرناک و غیرقابل جبران این محصولات بوده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از" پایگاه اطلاع رسانی بوتیا" محصولات تراریخته یا به عبارتی محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده اند، در طی ماه های اخیر بحث داغ رسانه ها و مردم بوده اند؛ صحبت های زیادی در این زمینه مبنی بر مضر بودن و بیماری زا بودن این محصولات مطرح شده که به شدت افکار عمومی جامعه را دچار نگرانی کرده است.

تا به امروز در کشورهای مختلف دنیا بررسی‌های متعدد علمی درباره اثرات، پیامدها و عوارض تولید و مصرف این محصولات روی انسان و محیط زیست صورت گرفته است به ‌گونه‌ای که طی دو دهه اخیر شواهد و مطالعات در حوزه اثرات منفی محصولات تراریخته بر محیط زیست و سلامت انسان، منجر به تصمیم 21 دولت در جهان در عدم کاشت این محصولات و یا استفاده از این محصولات در بازار با برچسب شده است.

در کشورهای اروپایی که محصولات غذایی تراریخته به‌ صورت آزادانه به فروش می‌‌رسد، به‌ مدد اجرای صحیح قانون "لیبلینگ" و اطلاع مردم از مخاطرات مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیک، میزان خرید این محصولات توسط شهروندان این کشورها به حداقل ممکن رسیده است.

اما در کشور ایران بسیاری از این محصولات تراریخته از کشورهای اروپایی وارد می شوند و یا در کشور کشت می شوند، از جمله سویاهای وارداتی که برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می گیرند و یا برنج های ترا ریخته ای که در شمال کشور کشت شدند.

این مسئله به قدری اهمیت دارد که دبیر شورای راهبردی الگوی توسعه اسلامی ایرانی "تراریخته" را خطرناکترین حکم در طول هفتاد سال اخیر در برنامه‌های توسعه مطرح کرد و گفت: اگر محصولات تراریخته وارد کشور شود باید منتظر سونامی سرطان و عقیمی باشیم.

تست محصولات تراریخته در یک بازه زمانی طولانی لازم است.

دکتر نصرالله صالح گوهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بوتیا اظهار کرد: برخی از محصولات دستکاری می شوند تا در برابر آفت ها و کم آبی مقاوم شده و یا محصولات بیشتری تولید کنند که این ها از فواید محصولات تراریخته هستند.

این متخصص ژنتیک پزشکی ادامه داد: البته ممکن است که این دستکاری ژنتیکی که در این محصولات ایجاد می شود باعث ایجاد یک عارضه ناخواسته ای شود بنابراین این محصولات حتماً باید در یک بازه زمانی طولانی مدت بر روی حیوانات تست شود تا نداشتن مشکل آن ها ثابت شود ولی وارد کردن آن ها به بازار به محض تولید بسیار خطرناک است.

صالح گوهری تصریح کرد: اینکه صرفاً بگوئیم که محصولات تراریخته مضر نیستند یا حتماً مضر هستند درست نیست، اگر بتوانند محصولی تولید کنند که بهره وری آن بیشتر باشد و ضرری برای انسان نداشته باشد مسئله بدی نیست.

وی با اشاره به کشت 120 تن برنج تراریخته در شمال کشور، خاطر نشان کرد: محصولاتی که شورای ملی ایمنی زیستی تاییدیه کشت آن را نداده است، نباید کشت شوند خصوصا اگر از یک کشور اروپایی وارد شوند چرا که ممکن است برای سلامتی مردم مضر باشد لذا ابتدا باید تاییدیه های لازم را بگیرد.

متخصص ژنتیک پزشکی در توصیه به دولتمردان، اذعان کرد: مواد غذایی که از خارج می خواهد وارد کشور شود چه محصولات تراریخته باشند و چه غیر تراریخته، قبل از آنکه به دست مصرف کننده برسد، باید روی آن نظارت دقیقی صورت گیرد چرا که این عدم نظارت به کل جامعه می تواند ضرر بزند که گاهاً جبران ناپذیر است.

پشت پرده واردات محصولات تراریخته به کشور چست؟

جالب اینجاست که دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری کشور در خصوص خطر محصولات تراریخته برای سلامتی انسان به خبرنگار نسنیم گفت: «پراید» عامل اصلی قتل مردم ایران است؛ موضوع خودرو بر محصولات تراریخته اولویت دارد؛ شما ببینید آن چیزی که می‌کشد، اولویت دارد یا چیزی که قرار است در آینده بکشد؛ پرداختن به عوارض مصرف تراریخته، صد در صد حاشیه است.

این در حالی است که مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زمانی می‌توانیم از محصولات تراریخته استفاده کنیم که احتمال خطرش به حداقل برسد، گفت: محیط زیست به خاطر تهدیدات احتمالی این محصولات کماکان مخالف آن است.

اما دولت مردان باید به این مسئله توجه داشته باشند که چرا باید محصولات تراریخته از کشورهای اروپایی که کشت و تولید این محصولات در کشور خود را ممنوع کرده‌اند، وارد ایران شود؛ مگر نه اینکه این ممنوعیت‌ها به خاطر عوارض بسیار خطرناک و غیرقابل جبران این محصولات بوده است؟

آیااین مسئله می تواند با نسل کشی شیعیان و مسلمانان ارتباطی داشته باشد؟ دشمنی که برای از بین بردن مسلمانان جهان دست به هر ترفند و حیله ای زده است آیا از این امکانی که در حال حاضر برای آن ها در کشور ایران ایجاد شده است، دست برداشته و از آن صرف نظر می کنند؟

با آرزوی تندرستی

منبع: خبرگزاری راه دانا

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.