تغذیه اسلامی

  • 1394
  • 2995 مرتبه
گوشت های خوب!

گوشت های خوب!

1395/02/12 07:46:26 ب.ظ

 

بهترین گوشت، گوشت گوسفند

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که از ایشان سوال شده بهترین گوشت از آن کدام حیوان است؛ حضرت در جواب فرمودند: گوشت گوسفند؛ که اگر بهتر از گوشت گوسفند بود خداوند آن را فدیه حضرت اسماعیل (ع) نمی‌نمود.

گوشت بز و گوسفند متداول ترین گوشت قرمزی است که در جهان استفاده می شود. جدای از طعم خاص اش، دارای طیف وسیعی از خواص است.

گوشت بز خطر ابتلا به تصلب شریان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

بز از نشخوار کنندگان است، پس گوشت آن منبع خوبی از اسیدلینولئیک(CLA)  (یک نوع اسید چرب) است که به پیشگیری از سرطان و دیگر شرایط التهابی کمک می کند.

گوشت بز حاوی ویتامین B است که به شما کمک می کند چربی بسوزانید. در نظر داشته باشید که گوشت بز حاوی مقدار زیادی پروتئین بدون چربی و مقدار کمی چربی اشباع شده است که این امر به کنترل وزن و کاهش ابتلا به چاقی کمک می کند.

گوشت گوسفند حاوی سلنیوم و کولین است که برای مقابله با سرطان مفید هستند.

گوشت بز به دلیل دارا بودن مقدار بالای آهن (3 میلی گرم آهن در 100 گرم گوشت بز) برای زنان باردار نیز مفید است زیرا از کم خونی دوره بارداری در مادر و کودک، توسط افزایش سطح هموگلوبین خود در مادر و افزایش جریان خون در کودک جلوگیری می کند.

در طول دوره بارداری، گوشت بز را در رژیم غذایی تان جای دهید تا خطر نقائص هنگام تولد نوزاد (مثل نقص لوله عصبی) را کاهش دهد.

مصرف گوشت بز در دوره قاعدگی، درد را کاهش داده و به زنان کمک می کند تا آهن از دست رفته شان بازیابی شود.

به خاطر مقدار بالای ویتامین B12 گوشت بز، پوست سالمی خواهید داشت.

به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3، گوشت بز درمان موثری برای اوتیسم است.

ویتامین B12 در گوشت بز به برطرف شدن استرس و افسردگی کمک می کند.

این گوشت سرشار از پتاسیم است و مقدار کمی سدیم دارد، در نتیجه به کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری های کلیه و سکته مغزی کمک می کند.

چون حاوی نیاسین (niacin) است، به بالا رفتن سوخت و ساز و انرژی کمک می کند.

پروتئین موجود در گوشت بز مثل یک عامل فرونشاننده گرسنگی عمل کرده و معده را برای مدت زمان بیشتری پر نگه داشته و در نتیجه وزن را کنترل می کند.

گوشت بز سرشار از کلسیم است که به قوی شدن دندان و استخوان ها کمک می کند.

گوشت بز تولید سلول های جدید را افزایش داده و پیر شدن را به تأخیر می اندازد.

گوشت بز به حفظ عملکرد سالم تیروئید کمک می کند.

ارزش غذایی گوشت بره

با وجودی که گوشت بره، بافت ماهیچه ای متراکم و پر حجمی ندارد، اما اغلب مردم به دلیل آن که رنگ صورتی مطلوبی دارد و حداکثر مقدار گوشت و حداقل مقدار چربی را داراست، آن را به گوشت گوسفند ترجیح می دهند. اما گوشت بره چه ویژگی متمایزی دارد و آیا مصرف آن توصیه می شود؟

 گوشت بره از نظر تردی و خوشمزگی در میان دیگر گوشت حیوانات حرف اول را می زند و قابلیت هضم بالایی دارد. این گوشت حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است و می تواند در ساختن بافت های جدید مفید باشد. گوشت بره مقدار قابل ملاحظه ای فسفر همراه با کلسیم و آهن دارد و از نظر ویتامین های گروه B بخصوص B12 غنی است. این گوشت به دلیل بهترین طعم و کمترین میزان چربی گزینه مناسبی است.

گوشت شتر در ترازوی تغذیه

در آموزه های اسلامی مصرف گوشت شتر به دلیل ویژگی های متمایزی که نسبت به گوشت سایر حیوانات دارد، بسیار توصیه شده و خوشبختانه مدتی است که این گوشت طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. در آموزه های دینی آمده که گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد کرده و اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند و از اختلالات در رشد جنین جلوگیری می کند و مصرف آن به بانوان باردار، شیرده، دانش آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال توصیه شده است. این گوشت ظاهری شبیه گوشت گوساله دارد و نظر به این که اغلب خانواده ها از سفتی و دیرپز بودن این گوشت گلایه دارند باید بگوییم که اگر از گوشت شتر جوان استفاده کنید، ضمن داشتن بافتی نرم و لذیذ، برای چرخ و کبابی کردن هم مناسب است. این گوشت پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد، اما سدیم آن زیاد می باشد. همچنین پتاسیم کمی دارد که این قضیه به تحمل پذیری شتر به کمبود آب مرتبط می شود. آهن و روی گوشت شتر کمتر از گوشت سایر دام هاست، اما فسفر، کلسیم و ویتامین های B در عضلات ران این حیوان بیشتر است. این را هم بد نیست بدانید که از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می شود.

گوشت خروس

آبگوشت خروس علاج تب های مزمن است. سوپ خروس و بسفایج (نوعی گیاه) درد مفاصل و لرزش را از بین می برد. سوپ خروس داروی برونشیت است. (برونشیت، التهاب دیواره لوله های برونش یا نایژه ها که نای را به شش ها متصل می کنند.) آبگوشت خروس پیر با بسفایج و شوید بهترین درمان قولنج است. طبیعت گوشت خروس سرد و تر است و داروی خوبی برای بیماری هاست.

گوشت کبوتر

گوشت کبوتر، به دلیل داشتن مقادیر بالای کلسیم، فسفر، ویتامین های ب کمپلکس، اسیدهای آمینه، میتونین و لیزین و تعادل مناسب اسیدهای آمینه ضروری در مقایسه با منابع پروتئین گیاهی مانند سویا و … ارزش بیولوژیکی بالاتری دارد.

چون کلسیم گوشت کبوتر نسبت به دیگر پرندگان بیشتر است، به این علت براى کودکان و رشد و نمو آنان مفید بوده و همچنین چربى آن کم است. آیا تا به حال شنیده اید که مصرف گوشت و تخم کبوتر می تواند باعث تقویت قوای جنسی مردان و افزایش قدرت نگهداری نعوظ در آنها شود؟! گوشت و تخم کبوتر، سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها، آهن و عناصر معدنی دیگری است که تمام این عوامل می توانند در تقویت و حفظ قوای جسمی و جنسی مردان و حتی زنان مفید و موثر باشند. گوشت کبوتر نه تنها مضرات گوشت قرمز دام های بزرگ را که دائماً از سوی متخصصان پزشکی گوشزد می شود ندارد، بلکه توانسته نیازهای مردم در بازار را برآورده کند و همچین به لحاظ طعم و مزه خوب بر گوشت مرغ ارجحیت یابد، چرا که گوشت این حیوان دارای طبیعت گرم بوده و زود هضم می باشد و خواص دارویی و درمانی فراوانی نیز دارد.

گوشت گنجشک (چغوک)

گوشت گنجشک یکی از مقوی ترین غذاها بوده و از نظر خواص داروئی برای برطرف نمودن ضعف قوای جنسی بسیار قابل توجه است.

گوشت گنجشک برای افراد ضعیف و سرد مزاج بسیار مفید است. این گوشت برای بیماران استسقائی، یرقان ویروسی و همچنین برای تقویت بیمار در دوران نقاهت نیز نافع می باشد.

گوشت گنجشک را بهتر است پس از کندن و بیرون ریختن احشاء با سر و کله و استخوان های بدن در هاون خوب کوبیده و یا آن را با چرخ گوشت چرخ نمایید و سپس با مقداری آب بپزید و آب صاف شده را مقداری نمک زده و میل نمائید، این نوع غذا را دواغ عصفور گویند. بعضی از زنان به علت ناراحتی هایی که در تخمدان و یا لوله های تخم دارند و نمی توانند تخمک خود را به داخل رحم برسانند، باردار نمی شوند. آنان می توانند ضمن اجرای دستور فوق چند شب وقت خواب مغز سر گنجشک را حمول (شیاف) نمایند. ناراحتی آنان مرتفع شده و اسباب باردار شدن آنان فراهم می گردد.

گوشت بوقلمون و کبک

گوشت بو قلمون جزء گرم ترین و مقوی ترین گوشت هاست. کسانیکه در اثر مصرف بی رویه شیر پاستوریزه، قارچ، سالاد، خیار و گوجه به همراه غذا و گوشت گاو و گوساله، دچار دردهای صعب العلاجی چون فلج (ام اس)، صرع و دردهای سوداوی شده اند، گوشتی بهتر از بوقلمون نخواهند یافت.کبک هم دارای گوشتی مشابه گوشت بوقلمون می باشد. کسانی که از ضعف جسمی و جنسی در رنجند، بوقلمون یا کبک و یا کبوتر را با آب، پیاز سفید، نعنا داغ و ادویهٌ مناسب طبخ کنند و میل نمایند تا ضعف آنان برطرف گردد.

گوشت ماهی

خوردن گوشت های پرچرب و دیر هضم در بین خانواده های ایرانی بیشتر از خوردن ماهی رواج دارد. علتش نیز این است که هنوز ماهی به عنوان یک غذایی رسمی و مناسبتی شناخته نشده است. به جز ساکنان نوار شمالی و جنوبی ایران که کنار خلیج فارس و دریای مازندران زندگی می کنند و در شناخت ماهی و طبخ غذاهای لذیذ استادند، بسیاری از هموطنان مصرف ماهی را تنها سالی یکی دو بار در برنامه غذایی خود دارند که احتمالاً یک بار آن سبزی پلو ماهی شب عید و دفعه دیگر ماهی شکم پر در یک مهمانی بوده است! البته این مسأله در شهرهای بزرگ هم کمی متفاوت است. عرضه انواع ماهی پرورشی تازه و منجمد بسته بندی شده در مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای مختلف، بخشی از مردم را به مصرف ماهی ترغیب کرده، اما باز هم ماهی آنطور که باید در سبد غذایی عموم قرار نگرفته است.

بین انواع گوناگون ماهی های شمال و جنوب، بعضی ها معروف تر و در دسترس ترند. برای اکثر ساکنان نیمه شمالی کشور و پایتخت نشینان، ماهی های شمال کشور که از دریای خزر صید می شوند، مرغوب تر و خوش خوراک ترند. دلیل این مسأله شاید نزدیک تر بودن این مناطق به استان های شمالی و دسترسی سریع تر و آسان تر به ماهی تازه است. اکثر ماهی های دریای مازندران کوچک و پرتیغ هستند، اما در عوض طعم و بوی ملایمی دارند. در این بخش معروف ترین ماهی های شمال معرفی می شوند:

کپور

ماهی ای است که نوع غیر پرورشی آن در مرداب زندگی می کند. به همین دلیل گوشت آن بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد. فلس ماهی کپور مایل به قرمز و درشت، و بدنش پرگوشت است. ماهی کپور پرورشی به دلیل تغذیه متفاوتش گوشتی کم بو، اما چرب تر دارد. برای گرفتن بوی ماهی کپور بهتر است آن را پس از پاک کردن و یک ساعت قبل از سرخ کردن، نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

ماهی سفید

 یکی از مرغوب ترین و پرطرفدارترین ماهی های شمال است. گوشت سفید و پنبه مانند آن در دهان آب می شود و بدون بو و طعم است. سرخ کرده آن با پلو و چلو خورده می شود و برای شکم پرکردن هم مناسب است. ایراد بزرگ ماهی سفید تیغ های فراوانی است که خوردن آن را دشوار می کند. علامت مشخصه ماهی سفید دم دوشاخه، بدن دوکی شکل و خال های سفید روی سر است.

 ماهی سوف

معمولاً فقط در سواحل شمالی پیدا می شود. گوشت سفید و نرم آن با ماهی سفید برابری می کند. این ماهی هم دوکی شکل است، اما نسبت به ماهی سفید پوزه باریک تری دارد و گوشتش هم کم تیغ تر است. سوف برای سرخ و شکم پرکردن مناسب است.

 کفال

 تیغ کم، گوشت خوش طعم و قیمت مناسبش باعث شده همیشه در بین اولین انتخاب ها باشد. بهترین کفال بین ۵/۱ تا ۳ کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر سرخ کردن، برای کباب کردن هم فوق العاده است. فلس ماهی کفال نقره ای رنگ است و سری کوچک با پوزه ای تیز دارد.

ازون برون

 به زبان ترکی به معنی دماغ دراز و معروف ترین و گران قیمت ترین ماهی دریای مازندران است. از تخم های موجود در شکم ازون برون ماده، خاویار به دست می آید که یکی از با ارزش ترین و گران قیمت ترین مواد غذایی روی زمین است. ازون برون تنها ماهی فیله ای شمال، و گوشت آن برای کباب کردن بی نظیر است.

 ماهی آزاد

 نام فرنگی آن سالمون یا سمون است. از با کیفیت ترین و بهترین گوشت های جهان محسوب می شود. رنگ نارنجی گوشت و بافت محکم، اما خوش خوراک آن، مناسب همه نوع طبخ مانند کباب کردن روی آتش، پخت در فر و تهیه استیک است. ماهی آزاد معمولاً کم صید می شود و اکثر ماهی های آزاد موجود در بازار پرورشی است.

با آرزوی تندرستی

منبع: مجله پزشکی دکتر سلام

         خبرگزاری تسنیم

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.